Prachtig, ontroerend, integer geschreven. Het beste boek tot nu toe van deze schrijver.
Elvira van der Linden

Met weinig woorden weet de auteur de boodschap helder te laten overkomen en geeft hij het een poëtisch jasje. Het verhaal wordt wisselend vanuit mannelijk en vrouwelijk perspectief beschreven, wat het boek voor beide seksen geschikt maakt. Bijzondere roman, met een knipoog naar het Bijbelse Hooglied, waar zonder een spoortje van gêne de intimiteit tussen man en vrouw beschreven wordt. Het vaak vermeden onderwerp in christelijke kringen krijgt hier een podium; naast de mooie kanten van de seksualiteit, worden ook de schaduwkanten belicht.

Er zijn meer boeken geschreven over huwelijk en intimiteit. De waterboot is een verrassende uitschieter. Op een fijnzinnige manier vertelt Remmelt Mastebroek zijn verhaal over twee mensen die elkaar beminnen met een intense liefde. Zoals Sil het zelf uitdrukt: “ Ik hou meer van je dan gisteren, maar minder dan morgen. Iedere dag hou ik dus meer van je.” Zijn vrouw Gabriëlle is het echter die hem de indringende vraag stelt: “Ook als we niet zoveel zouden vrijen, Sil?”
Het boek begint bij Sil op de boot naar Patmos. In heldere bewoordingen en beeldend taalgebruik kleurt Remmelt Mastebroek het grote drama in, dat Sil en Gabriëlle is overkomt. Ze hebben onverwacht hun dochter Lieke los moeten laten. Op hun eigen manier rouwen zij. Jammergenoeg ontstaat er daardoor verwijdering tussen hen beiden. Op de boot naar Patmos komen plotseling herinneringen bovendrijven bij Sil. Herinneringen aan Lieke. Herinneringen ook aan vroeger. De auteur gebruikt deze herinneringen en kneedt ze om tot flashbacks die de motor van het verhaal vormen. Een ontroerende vertelling over liefde tussen man en vrouw. Over vreugde en verdriet, over rouw en tanende intimiteit. Maar ook over verrassende vriendschappen, hoop en hernieuwde acceptatie.
Ik hou van dit boek. De auteur heeft een geoefend oog voor details. Vergeleken met zijn andere boeken, loopt dit verhaal meer vloeiend en heeft het een sterkere verhaallijn. De personages zijn levensecht en ik voelde me erg betrokken bij de manier waarop Sil en Gabriëlle hun innerlijke conflicten proberen te overwinnen. Zonder dat ik alle verklap wil ik zeggen dat ik vooral getroffen werd door de beschrijving van Sils bezoek aan de Johannesgrot.
Warm aanbevolen!
Aritha Vermeulen

Remmelt Mastebroek is er in geslaagd om de hoogte- en dieptepunten van het huwelijk te beschrijven vanuit het perspectief van man én vrouw en biedt dus identificatie voor alle lezers. Het is een ontroerend boek vanwege de fijngevoeligheid waarmee de schrijver de liefde en de worsteling tussen man en vrouw beschrijft. Ook is het een aangrijpend boek dat de wanhoop van twee mensen tot uitdrukking brengt na het sterven van hun kind. Het onbegrip, de verwijdering die ontstaat en het leven dat geen betekenis meer lijkt te hebben, zijn op een reële manier beschreven.
Het boek, dat de leefwereld van man en vrouw op een herkenbare manier beschrijft als het gaat om relatie, seksualiteit en rouwverwerking, is mooi om als echtpaar samen te lezen en om er met elkaar over door te praten. In dit boek wordt beschreven hoe beide hoofdpersonen met de verschillen in beleving omgaan en hoe dit tot verwijdering leidt. Het is mooi om te zien dat ondanks de verwijdering die ontstaat, trouw hoog in het vaandel blijft staan. Bestaansvragen komen aan de orde, dingen die de ziel raken. Taboes worden doorbroken doordat liefde en seksualiteit openlijk, maar teer worden beschreven. Hierin laat de schrijver zien dat het huwelijk, zoals God het heeft bedoeld, nog steeds van grote waarde is. Dit is opnieuw een fantastisch boek van Mastebroek. Het is bijzonder hoe hij met zoveel fijngevoeligheid en sfeer over het leven kan schrijven. De lezer waant zich compleet in de omgeving waar het verhaal zich afspeelt en mede daardoor is het een meeslepend verhaal dat er om vraagt in één keer uitgelezen te worden.
Rob en Debora van Lummel

Ik heb in een spiegel gekeken; heb gehuild en gelachen. Mijn liefde is gegroeid, voor Hem… maar vooral voor haar! Dank je wel Remmelt Mastebroek voor wederom een schitterend boek.
Reinier Zijl

Ik begon gisteravond laat aan De Waterboot en heb hem vandaag uitgelezen. Wow… Wat een gave heeft Remmelt Mastebroek gekregen van onze Maker! Weer een juweel erbij in mijn boekenkast, en nog meer, het besef hoe waardevol echte liefde is, tussen man en vrouw, en tussen de Maker en Zijn geliefde kinderen. Ik hoop dat De Waterboot veel herstel zal brengen aan mensen die misschien nu nog niet weten hoeveel de Vader van ze houdt, meer dan gisteren en minder dan morgen
Mariette Prinsen

Vanmorgen heb ik De waterboot uitgelezen en er de hele dag over nagedacht. De les van Janneke over mannen en hun versiertechnieken, de manier waarop het boek de verschillen én overeenkomsten tussen man en vrouw beschrijft, de opmerking: ga op zoek naar de Maker van geluk, ik kan niet ophouden met erover na te denken. Het verhaal tussen de regels geeft stof tot zelfonderzoek, hoe sta ik in het huwelijk en hoe belangrijk is mijn relatie voor mij? In het boek word gerefereerd aan 50 tinten grijs, de prachtige kleuren wit die beschreven zijn gaan het grijs zoveel te boven. Ik hoop dat er nog een serie blauw bijkomt, omdat er nog veel meer te verhalen is met hetzelfde thema. Remmelt Mastebroek heeft een meesterwerk afgeleverd, in opdracht van de grote Meester en ik dank hem er voor.
Ada Hollenberg

Begonnen in De Waterboot van Remmelt Mastebroek. Eén probleempje: Ik kan niet meer ophouden met lezen!
UIT! Ik heb het boek De waterboot uit….WOW!! Nu baal ik eigenlijk dat ik hem uit heb maar wat een indrukwekkend en mooi boek…Eigenlijk zijn het niet de juiste woorden…het is een boek waar je, als je er eenmaal aan begonnen bent, niet meer mee kunt stoppen met lezen! Het raakte me enorm en nam me mee! Ik zal er niet teveel over los laten hier…maar kan het een ieder aanbevelen om te kopen en te lezen! Wat een dijk van een boek! Het sleept je mee en op een gegeven moment zit je zelf op Patmos en ben je één van de personages.
Wilma van Bekkum-Meester

Mijn grote waardering en oprechte bewondering voor De waterboot. Dank voor deze bijdrage. Het wordt vast verplichte stof voor deelnemers aan marriage courses. Chapeau!
Melis Van de Groep, burgemeester van Bunschoten-Spakenburg

De waterboot van Remmelt Mastebroek ligt in mijn handen. Genoeg over gehoord en nu benieuwd naar het verhaal. Het boek De Waterboot doet zijn naam letterlijk en figuurlijk eer aan. Het boek voert je als een boot mee over de golven van het leven. Soms stormachtig en onstuimig, soms rustig en teder. Remmelt zorgt ervoor dat met zijn specifieke details en gevoel voor sfeer het boek tot leven komt.

Vanaf de eerste regels wordt je meegevoerd in het verhaal van Sil en Gabriëlle. Beide kanten van het verhaal worden belicht. Een goede keus in dit boek, want juist die twee kanten staan in een relatie soms haaks op elkaar. Het stel heeft een huwelijk waar menig stel van droomt. De verliefdheid blijft in hun relatie en dooft niet.

Dan de omslag. Dochter Lieke komt te overlijden en twee levens beginnen aan hun eigen rouwproces. Gabriëlle zoekt geestelijk contact met haar man Sil, maar houdt hem lichamelijk op afstand. Sil daarentegen heeft zijn dochter verloren en raakt langzaam steeds verder van zijn vrouw verwijderd. Hij vereenzaamt. Sil besluit naar het eiland Patmos te gaan. Alsof hij gestuurd wordt door onze eigen schepper gaat hij richting dit Griekse eiland. Weg om na te denken en los te komen van al zijn lasten.
Een periode van stilte en rust is soms belangrijk voor ons mensen. De stilte opzoeken om juist God daar tegen te komen. Dit ondervind ook Sil en daarmee komt hij langzaam terug naar het pad wat voor hem bestemd is. Het pad wat hij samen met zijn vrouw Gabriëlle mag gaan wandelen.
De Waterboot is het boek om herkenning te vinden in de reis die je samen met je man of vrouw mag maken. Natuurlijk is er soms tegenslag, maar wanneer we hier samen met Hem aan werken, dan verschijnt die verliefdheid opnieuw.
Angela de Graaf

Tip: dit boek zal het goed doen als cadeau aan een pasgetrouwd stelletje of aan mensen die worstelen met lichamelijk intimiteit in het huwelijk.
Aritha Vermeulen